اسپری بدنه

اسپری بدنه خودرو

اسپری بدنه خودرو

اسپری بدنه خودرو

استفاده از اسپری بدنه خودرو روی بدنه ماشین چند مزیت دارد که یکی از این مزایا حفاظت از رنگ بدنه خودرو در برابر اشعه UV خورشید می باشد. اشعه UV به واسطه اکسیداسیون موجب از بین رفتن و یا کم رنگ تر شدن رنگ بدنه خودرو می گردد. اکسیداسیون فرآیندی است که در آن از دو ماده ای که در مجاورت یکدیگر قرار دارند، یک ماده الکترون آزاد نموده و ماده دیگر آن الکترون را جذب می کند. در مورد رنگ بدنه خودرو باید گفت که مولکول های اکسیژن تحت تأثیر اشعه UV فعال و با رنگ خودرو که در مجاورتشان قرار دارد، وارد واکنش شده و باعث از بین رفتن رنگ بدنه خودرو می شوند.

علاوه بر جلوگیری از کدر شدن رنگ بدنه خودرو، استفاده از اسپری بدنه خودرو مانع از زنگ زدگی بدنه می شود. اسپری بدنه خودرو شیار ها و سوراخ های ریز میکروسکوپی در بدنه خودرو ها را پر کرده و از نفوذ هوا به داخل آنها ممانعت می کنند. با وجود اینکه این سوراخ ها و شیار ها با چشم دیده نمی شوند اما همواره در بدنه تمامی خودرو ها وجود داشته و به آهستگی در طولانی مدت باعث ایجاد خوردگی در بدنه خودرو می شوند. مزیت بعدی استفاده از اسپری بدنه خودرو تسهیل در نظافت ماشین می باشد، زیرا مانع از نفوذ آلودگی ها به شیار ها و سوراخ های ریز روی بدنه خودرو شده و خودرو را تمیز نگه می دارد. از سوی دیگر خودرو اسپری بدنه خورده راحت تر خشک شده و قطرات آب روی بدنه آن به راحتی به پائین می لغزند.

اولین گام در حفظ رنگ بدنه خودرو شستشوی خودرو می باشد. بسته به شرایط جوی و محیطی محل زندگی، بهتر است هر ماه خودرو را شسته و از اسپری بدنه خودرو استفاده کنید. توجه به این نکته ضروری است که از مواد شوینده کارواش برای شستشو استفاده کنید نه محلول ها و شوینده های ظرف شویی یا لباس شویی، چرا که این مواد موجب از بین رفتن پوشش اسپری بدنه خودرو می شوند. مرحله بعدی  اسپری بدنه خودرو می باشد که بهتر است این کار را در سایه و پس از خشک شدن کامل بدنه خودرو انجام دهید. نکته مهم در اسپری بدنه خودرو، زمانبر بودن آن و استفاده از لایه نازک واکس می باشد، از این رو پس از پایان مرحله اسپری بدنه خودرو، با یک پد نرم و لطیف سطح بدنه خودرو را به منظور پاک نمودن مازاد واکس باقی مانده کاملاً پاک کنید. البته ناگفته نماند که کارواش اتوماتیک مجهز به سیستم اسپری بدنه خودرو بر روی بدنه ماشین می باشد، و در صورت نداشتن وقت کافی می توانید از کارواش های اتوماتیک کمک بگیرید.

اسپری بدنه خودرو و پولیش بدنه خودرو دو فرآیند کاملاً متفاوت می باشند. به واسطه استفاده از اسپری بدنه خودرو علاوه بر اینکه درخشش و جلای رنگ خودرو افزایش می یابد، لایه محافظی نیز بر روی بدنه خودرو ایجاد می شود که بهتر است به منظور حفاظت بیشتر و ترمیم لایه محافظ هر ماه این عمل تکرار شود. بر خلاف اسپری بدنه خودرو، پولیش به واسطه سایش و از بین بردن لایه خارجی رنگ بدنه موجب درخشش و جلای رنگ خودرو می گردد. از این رو پولیش خودرو توصیه نشده و نباید بیش از یک مرتبه در هر سه سال انجام شود.